Kategori: Bokföring

2 min läsning • 13 februari 2024 • Tillväxt

Kleer presenterar starkt resultat och rekordtidig bokslutsredovisning

Kleer, en ledande leverantör av ekonomi- och lönetjänster för tjänstebolag, har idag presenterat sitt årsbokslut för 2023. Bolaget redovisar en nettoomsättning på 178 MSEK, en ökning med 25% jämfört med föregående år. Årsbokslutet har slutförts och reviderats redan i januari 2024.

”Vi är glada att kunna presentera ett starkt resultat för 2023,” säger Pontus Björnsson, VD på PE Accounting. ”Tillväxten bekräftar att vårt erbjudande är relevant och attraktivt för tjänstebolag som söker effektiva och flexibla lösningar för ekonomi- och lönehantering.”

 

Effektivt system och starkt fokus på kundnöjdhet
PE Accounting framgångsrika strategi bygger på ett effektivt och innovativt system för ekonomi- och lönehantering. Systemet möjliggör automatisering av tidskrävande processer, vilket ger ökad kontroll och transparens över företagets ekonomi.

 

”Vi har ett starkt fokus på kundnöjdhet och strävar kontinuerligt efter att förbättra våra tjänster,” säger Pontus Björnsson. ”Vi är stolta över att kunna erbjuda våra kunder en modern och effektiv lösning som underlättar deras vardag.” PE Accounting ser optimistiskt på framtiden och är övertygade om att de kan fortsätta att växa och leda branschen

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE Accounting

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Kleer — Det hemliga knepet som fick mig att lyckas — nu tar jag det till Loop

5 min läsning • 1 september 2023 • Tillväxt

 

Det här inlägget har jag skrivit som en del i ett samarbete med det svenska Saas-bolaget Kleer som levererar ett ekonomi- och lönesystem där ekonomerna ingår i tjänsten. Jag har använt Kleer i flera år och är otroligt nöjd med deras tjänst, därför är jag så stolt över att vi fortsätter att jobba ihop! 

Det finns många råd för hur man ska driva ett framgångsrikt företag: Människorna är de viktigaste för ett företags framgång. Du måste lösa ett problem för dina kunder. Ut och sälj tidigt. Och så vidare. 

 

Men nu ska jag berätta om ett knep som jag upptäckte för några år sedan och som varit direkt avgörande för både mig och Breakit som jag jobbade för då (och fortfarande är delägare i, för transparensens skull). 

 

Låt mig bara ge lite bakgrund: 

 När jag tillträdde som vd för Breakit 2019 hade jag jobbat som affärsutvecklingschef i tre år och mitt uppdrag var nu att vända företaget till vinst. Breakit gick inte alls dåligt, tvärtom, utan vi hade valt att investera pengar i verksamheten under de första åren. Men nu kunde vi inte längre förlita oss på riskkapital utan behövde efter tre och ett halvt år stå på egna ben. 

En dålig strategi

Det enklaste sättet att vända till vinst är förstås att bara kapa kostnader. Du drar ut alla företagets kostnader på en lista och sen sätter du igång att stryker. Det behöver inte ens vara särskilt dramatiskt – du undviker bara att anställa på nytt när någon slutar och steker nya satsningar. På detta sätt kan du spara åtskilliga miljoner och alla kommer att applådera dig. 

 

Det här funkar jättebra om du dragit på dig för mycket kostnader och behöver spara. Men om det handlar om att både öka lönsamheten och få företaget att växa, så är det en dålig strategi. För efter att ha fått stående ovationer för att du ökat vinsten kommer de där sparpaketen på ett eller annat sätt att märkas på tillväxten. Det är oundvikligt. 

Vad gör man i en sådan situation?

Det är här det “magiska” knepet kommer in i bilden: Du börjar tänka som en CFO. Det vill säga: du skaffar dig stenkoll på företagets intäkter och kostnader, lönsamhet på samtliga produkter och framförallt blir du bäst på att sätta prognoser framåt som du hela tiden uppdaterar ju mer information du får. Utefter dessa prognoser kan du sedan agera på olika sätt för att öka intäkterna.

Debit hit och kredit dit

Det är här ekonomisystemet kommer in i bilden. Tro det eller ej – men innan jag tillträdde som vd hade jag aldrig riktigt jobbat i ett sådant. Jag gjorde kalkyler i Excel men det var ungefär det. 

 

Så när jag introducerades till Kleer var det lite av en ny värld för mig, som jag inte bara gillade. Debet hit och kredit dit, måste jag lära mig sådant nu? 

 

Men nej, Kleer är till hälften ett automatiserat ekonomisystem och till hälften redovisningsbyrå. Varje gång en faktura kommer in i systemet taggas den automatiskt upp på rätt projekt och affärsområde, och du behöver bara dubbelkolla och sen godkänna. Jag tog också hjälp av en student som skötte faktureringen några dagar i veckan, så även intäktssidan rullade på utan min involvering. 

Sen gjorde jag såhär:

    1. Jag skaffade mig koll

Jag gick igenom samtliga affärsområden och produkter vi hade, från läsarintäkter till event till banners. I Kleer kan man enkelt sätta upp affärsområden men också projekt så att man kan se resultatet i realtid. Jag kunde till exempel klicka mig in på premium-affärsområdet eller ett event och direkt se hur det låg till.  

 

    1. Jag uppdaterade min budget

Eftersom jag är ett kontrollfreak så hade jag parallellt ett dokument i Google drive där jag förde in historiken och även gjorde prognoser för framtiden. Det första var egentligen helt onödigt eftersom allt fanns i Kleer, men det kändes tryggt och jag gjorde det för att lära mig. Varje vecka – ibland varje dag – gick jag in i Kleer och kollade hur vi låg till på varje affärsområde och produkt. 

 

    1. Jag gjorde prognoser

Utifrån denna information kunde jag uppdatera hur jag trodde att försäljningen och kostnaderna skulle förändras framåt. Det är detta som kallas prognostisering. Jag kunde också i Kleer jämföra hur det sett ut förra året under samma månad, för att få ytterligare data. Slutligen la jag till lite magkänsla som väl egentligen är erfarenhet – och jag kunde göra allt mer pricksäkra prognoser. 

 

    1. Jag agerade på prognoserna

Och nu kommer slutklämmen: vi agerade efter prognoserna. Om vi till exempel såg att det började barka åt fel håll på ett visst affärsområde, då kunde vi enkelt lägga in en extra marknadsföringsrejd, eller en extra aktivitet som kunde dra in pengar lite senare under året – eller vad det nu kunde vara. 

 

Jag kunde också snabbt dra slutsatser om intäktsbudgeten på vissa projekt var realistiska eller om vi varit över-optimistiska och borde sänka dem. Men allra helst som sagt: addera aktiviteter så att vi kunde dra in mer pengar där det behövdes. Slutligen satte vi upp mål (vi använde OKR-modellen) som lirade med de ekonomiska målen. 

Slutsats

På detta sätt kunde jag tillsammans med mina kollegor bit för bit driva mer lönsamma och intäktsdrivande projekt. Självklart var det flera andra saker som spelade in, som att företaget tog mer fart, vi lanserade en betalvägg och överlag blev mer kända. Men jag vågar påstå att detta var en väldigt viktig komponent. 

 

För mig personligen var det också extremt lärorikt att börja jobba så här. Min favoritstund på dagen blev när jag lagt barnen, kokat en kopp te och loggat in på PE Accounting. Sen satt jag där och surfade runt bland resultatrapporterna, funderade och uppdaterade mitt dokument. Jag kände ett stort lugn, även de perioder då siffrorna pekade åt helt fel håll. 

 

Alla dessa lärdomar tar jag förstås med mig in i mitt nya företag Loop. Jag har nu fått hjälp av de vassa personerna på PE Accounting med att sätta upp Loops processer och jag längtar efter att intäkterna ska börja rulla in så att jag kan få sitta där på kvällen med min kopp te och surfa runt, uppdatera och agera. 

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Kupongskatt — så mycket ska utländska ägare skattas

2 min läsning • 13 juni 2023 • Ekonominyheter

 

Årsredovisningen är klar och årsstämman har beslutat om utdelning. Äntligen dags för utbetalning till företagets ägare! Men har du koll på vad en ägare som inte är hemmahörande i Sverige har för kupongskatt? Det är nämligen så att Sverige har skatteavtal med 139 länder och det här är vad du behöver ha koll på:

Vad är kupongskatt?

Kupongskatt – en skatt som ska dras av innan utbetalning sker till utländska medborgare och som sen ska deklareras och betalas in till Skatteverket.

 

Kupongskatten är lätt att missa då du vanligtvis betalar utdelning till svenska företag eller privatpersoner och då inte drar av någon skatt, utan betalar ut hela utdelningen i sin helhet (utdelning till andra företag är skattefri för mottagaren och utdelning till privatperson beskattas i de flesta fall genom den privata inkomstdeklarationen sen). Ska det göras utbetalningar till privatpersoner som inte är svenska medborgare, eller till företag som inte är hemmahörande i Sverige, är det alltså väldigt viktigt att du har koll på kupongskatten och ser över vad som behöver justeras innan utbetalning sker.

Kupongskatt i Sverige & norden

Kupongskatten som dras av vid utbetalning till privatperson är 30% – om inte personen är medborgare i något utav de just nu 139 nu länder som Sverige har skatteavtal med.

 

Om utdelning däremot sker till medborgare inom t.ex. Norden så är kupongskatten ”bara” 15% – Kjempebra (tycker norrmännen). Det här är varför det är så viktigt att undersöka exakt vad som gäller för de mottagare som utdelningen ska betalas ut till.

Deklarera kupongskatt för utdelning till skatteverket

När kupongskatt dras av på utdelning måste även detta deklareras på särskilda blanketter till Skatteverket (samt kontrolluppgifter som även vi kan hjälpa dig med i januari). Dessa blanketter ska lämnas in inom fyra månader från utdelningstillfället (bolagsstämman eller annat beslutat utbetalningsdatum) och ska signeras både av bolaget och mottagaren av utdelningen. Vi rekommenderar att du ser över dessa blanketter så fort som möjligt om det finns utländska ägare som ska få utdelning. Blanketterna hittar du hos Skatteverket.

  • SKV 3700 – ”Redovisning, Utdelning” – total utdelning ska fyllas i av er som utdelande bolag
  • Bilaga 18b – ska fyllas i för varje mottagare

Avdragen skatt för utdelning

Viktigt att komma ihåg att inbetalning av avdragen skatt sen måste ske till Skatteverket också. Eventuellt ska kupongskatt dras även vid utdelning till utländskt bolag och därför är det viktigt att du undersöker just ert fall innan utbetalning sker – så att det blir rätt och riktigt!

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Koncernbidrag — en möjlighet att vinstutjämna

3 min läsning • 10 januari 2023 • Koncernbidrag

 

Har du flera bolag i en och samma koncern? Då är det viktigt att känna till reglerna kring koncernbidrag. Det innebär att inkomster förs över från ett företag till ett annat inom samma koncern. Detta görs utan att det sker någon motprestation i form av varor eller tjänster. Genom koncernbidrag finns det alltså en möjlighet att fördela resultatet mellan företag som ingår i samma koncern.

Genom att nyttja möjligheterna gällande koncernbidrag så kan du alltså välja i vilket bolag inom koncernen som du vill att beskattningen ska hamna. Att nyttja denna möjlighet är extra viktigt i år då det finns möjlighet att få skattereduktion för inventarieköp genomförda under 2021 i flera bolag. För att få denna skattereduktion är det viktigt att det finns skatt i respektive bolag att räkna av skattereduktionen mot.

 

Du kan läsa mer om skattereduktion för inventarieinköp på Skatteverkets hemsida

Koncernbidrag – en möjlighet att vinstutjämna

Koncernbidrag innebär alltså överföring av pengar mellan bolagen i en koncern för att jämna ut resultatskillnader mellan bolagen. Det är aktuellt exempelvis när du vill minska på skattekostnaderna i ett bolag som går väldigt bra och justera resultatet mot ett annat bolag i koncernen där det går sämre.

 

Sverige har förmånliga skatteregler när det gäller att utjämna vinsten mot förlusten inom en koncern genom just koncernbidrag. ­Regleringen av koncernbidrag sker uteslutande i skattelagstiftningen. Dock finns koncernbidraget även i bokföringen som en bokslutsdisposition i resultaträkningen.

Koncernbidrag är en skattemässig justering

Enligt skattelagstiftningen i Sverige är varje enskilt bolag ett skattesubjekt och inte koncernen som helhet. Reglerna kring koncernbidrag syftar därför till att justera så att den totala skattebelastningen för koncernen inte ska bli varken större eller mindre än om koncernen bedrivits i ett enda bolag, istället för separata bolag i en koncern.

 

Det givande bolaget i koncernen gör en överföring till mottagande bolag, det givande bolaget får dra av kostnaden och mottagande bolag tar upp det som en skattepliktig intäkt. Det är alltså enbart en skattemässig justering och avser inte någon form av ersättning för varor eller tjänster.

 

Det är viktigt att du känner till reglerna kring koncernbidrag så att nödvändiga kriterier är uppfyllda.  Annars underkänns koncernbidraget och förlustutjämningen. Det innebär att bidraget inte är avdragsgillt för det givande bolaget i koncernen.

Hur stort kan ett koncernbidrag vara?

Det finns ingen begränsning i hur stort ett koncernbidrag får vara. Det kan till och med vara så stort att det givande bolaget därmed får ett negativt resultat. Ett och samma bolag inom koncernen får både ge och ta emot koncernbidrag under ett och samma år dessutom.

 

Det som däremot begränsas är själva möjligheten till koncernbidrag. Bara för att det uppstår ett koncernförhållande mellan två bolag så innebär det inte automatiskt rätt till att göra koncernbidrag. Bolagen måste som sagt uppfylla nödvändiga kriterier.

 

För det första så måste bolagen i fråga vara svenska, svenskt aktiebolag eller en svensk ekonomisk förening.

 

Dessutom måste koncernen vara helägd för att reglerna om koncernbidrag ska kunna tillämpas. Det innebär att moderbolaget måste äga minst 90% av andelarna i dotterföretaget. Andelarna måste också ha funnits i moderbolagets ägande under hela räkenskapsåret.

 

Den fysiska värdeöverföringen måste ha skett senast den dag som givaren av bidraget ska lämna in sin inkomstdeklaration. Det är alltså inte något som endast går att ta upp i bokföringen.  Den faktiska värdeöverföringen måste också ske för att uppfylla regelverket.

 

Mer information om de generella reglerna kring koncernbidrag finns hos Skatteverket här.

 

Om du inte är kund till PE Accounting idag och vill veta mer om framtidens ekonomilösning – boka en kostnadsfri konsultation med en av våra experter så berättar vi hur du kan släppa bokföringen tryggt och säkert till oss och istället få fokusera på det du brinner för.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Förvaltningsberättelsen — en fantastisk möjlighet

4 min läsning • 9 januari 2023 • Bokföring/ Redovisning

 

Förvaltningsberättelsen är en obligatorisk del av årsredovisningen. Det är här du beskriver företaget med ord och även beskriver de viktigaste händelserna under året som gått. Dessutom innehåller förvaltningsberättelsen vissa andra lagstadgade uppgifter.

I årsredovisningen presenteras mycket siffror och information som är lagstadgade.  Det finns ett par poster som går att påverka, exempelvis skattemässiga justeringar som eventuellt är möjliga att göra. Men det är många som missar möjligheten att beskriva bolaget mer i förvaltningsberättelsen. Här kan du i text lyfta fram viktiga aspekter som inte framgår av siffrorna.

En genomarbetad förvaltningsberättelse kan locka investerare

Genom förvaltningsberättelsen har du all möjlighet att förklara för läsaren vad bolaget gjort under året som gått. Du kan beskriva hur ni ser på framtiden och era möjligheter. Att nyttja denna del i årsredovisningen är ett fantastiskt sätt att skapa ett större intresse kring företaget. När omvärlden skakar och det kan vara svårare att hitta investerare så kan en intressant förvaltningsberättelse och en genomarbetad årsredovisning bli ännu viktigare för företag.

Ge bolagets intressenter en helhetsbild

Årsredovisningen är en offentlig handling och finns tillgänglig för alla olika intressenter till bolaget. Därför är det viktigt att du ser över förvaltningsberättelsen och den bild av bolaget som denna förmedlar.

 

Siffrorna i årsredovisningen utgör självklart en viktig del, men det finns mycket mer som händer i ett företag under året. Allt detta kan inte presenteras i siffror. Därför behöver du komplettera med mer beskrivande information så att läsaren ska få en korrekt helhetsbild av bolaget.

 

Fundera också på VEM som kommer att läsa er årsredovisning? Att ägare och styrelsen läser årsredovisningen är en självklarhet, men även anställda och kanske till och med kandidater, externa finansiärer, banker med mera kan vara intressenter som läser årsredovisningen. Det är bra att ha med sig när ni tar fram årsredovisningen.

Många företag nyttjar inte förvaltningsberättelsen fullt ut

Det finns grundläggande krav genom årsredovisningslagen (ÅRL) och regelverken (K2/K3) om vad förvaltningsberättelsen måste innehålla. Det finns dock även stort utrymme att skriva fritt och berätta mer om bolaget. Denna möjlighet nyttjas sällan, vilket är synd.

 

Idag ser vi att allt för många noterar den fåordiga bolagsordningen som förvaltningsberättelse. Det är inget vi rekommenderar då den inte alls säger något om vad bolaget har gjort under det gångna räkenskapsåret eller vilka möjligheter man ser framåt.

 

Enligt årsredovisningslagen måste sådana förhållanden som är viktiga för att kunna bedöma utvecklingen av företagets verksamhet, ställning och resultat framgå och det måste som sagt inte bara vara genom siffror. Det kan vara viktiga förhållanden som måste beskrivas i ord. Säkerställ att ni beskriver vad som faktiskt har hänt under året i bolaget.

 

I lagen finns även krav på att väsentliga händelser som skett under året och som är av betydelse måste framgå i förvaltningsberättelsen. I K2- och K3-regelverkan har det här preciserats för att förtydliga vad som faktiskt kan anses vara en väsentlig händelse:

 

  • Viktiga förändringar i bolaget som det tagits beslut om. Det kan t.ex. handla om köp/försäljning av dotterbolag, etablering av nya rörelsegrenar, större avtal bolaget har ingått, beslut om större investeringar med mera. Händelser som bara är planerat och ännu inte beslutat finns det inget krav på att beskriva, men självklart får ni skriva även detta om ni tycker att det är viktigt för att förmedla en rättvis bild av bolaget.
  • Företaget agerar på en marknad där det finns en massa olika externa faktorer som kan påverka bolagets ställning och resultat. Det kan exempelvis vara sådant vi har sett i fotspåren av corona och kriget – brist på råvaror som har en avgörande betydelse i bolagets produktion, utveckling av räntor och valutakurser som också kan ha fått en stor effekt på bolaget och deras resultat. Detta är självklart också viktigt att förklara för att kunna leverera en korrekt helhetsbild av bolaget. Att som läsare bara se på dessa siffror gör kanske att förändringen misstolkas och man förstår inte orsaken till siffrorna och förändringen.
  • Om det finns omständigheter som gör att förtaget inte längre kan bedriva sin verksamhet så måste även detta tas upp här.

Många faktorer styr omfattningen av förvaltningsberättelsen

Ju större ditt bolag är desto mer krav tillkommer gällande förvaltningsberättelsen. För större bolag måste även information om förväntad framtida utveckling, väsentliga risker och andra osäkerhetsfaktorer framgå.

 

Bedriver bolaget filialer i utlandet måste upplysningar finnas om dessa, verksamhet inom forskning och utveckling ska även informeras om bland annat.

 

Detta gör att förvaltningsberättelser kan se lite olika ut, framförallt så kan de innehålla lite olika delar, dels beroende på hur stort bolaget är, men också beroende på vilket regelverk bolaget följer.

 

Om du tillämpar K2-regelverket är det väldigt tydligt preciserat exakt vilka delar som ska finnas med, vilka nyckeltal som ska redogöras för i flerårs-översikten och så vidare.

 

Går ni däremot över till K3 så är det bra att känna till att kraven på innehållet i förvaltningsberättelsen ökar. K3 är inte lika preciserat utan det viktiga är att bolaget förmedlar en korrekt och rättvisande bild av bolaget. Vilka nyckeltal som redovisas kan bestämmas utav varje enskilt bolag för att bäst kunna visa upp bolagets utveckling. Detta resulterar i att en förvaltningsberättelse upprättad enligt K3-regelverket ofta blir mer omfattande än en förvaltningsberättelse upprättad enligt K2.

 

Vill du veta vad just DIN förvaltningsberättelse ska innehålla och hur den bäst speglar verksamheten i bolaget och vad som faktiskt har hänt under året? Kontakta din konsult så får du bästa rådgivningen. 

 

Om du inte är kund till Kleer idag och vill veta mer om framtidens ekonomilösning – boka en kostnadsfri konsultation med en av våra experter så berättar vi hur du kan släppa årsbokslutet och förvaltningsberättelsen tryggt och säkert till oss och istället få fokusera på det du brinner för.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med Kleer

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Så fungerar regelverken K2 och K3

3 min läsning • 28 november 2022 • Bokföring/ Redovisning

 

Redovisningen i ett företag påverkas löpande av flera olika lagar. Den påverkas också av det regelverk som bolaget följer. För svenska aktiebolag är det framförallt två regelverk som finns, K2 och K3. I den här artikeln går vi igenom vad som gäller för respektive regelverk, samt skillnaderna mellan dem. 

Enligt aktiebolagslagen måste samtliga aktiebolag lämna in en årsredovisning. När det väl är dags för er att göra ett bokslut och upprätta en årsredovisning behöver ni välja vilket redovisnings-regelverk som ska följas.

 

För aktiebolag är det i huvudsak K3 (utförligare årsredovisning) som gäller.

 

K3-regelverket kan tillämpas av alla aktiebolag oavsett storlek. Vid sidan om detta huvudsakliga regelverk så har mindre bolag möjligheten att välja de enklare reglerna i K2-regelverket (mindre årsredovisning). K2 kan dock endast tillämpas av de bolag som ”klassificeras” som mindre.

Vilka bolag klassificeras som större bolag?

För att ett bolag ska klassificeras som ett större bolag måste två av följande gränsvärden vara uppfyllda två år i rad:

 

  • Nettoomsättning 80 mkr
  • Balansomslutning 40 mkr
  • Medelantalet anställda 50

 

Ett bolag som inte lever upp till dessa gränsvärden är alltså mindre och har därmed två regelverk att välja mellan, K2 och K3.

 

Viktigt att tänka på är att så kallade noterade bolag (de som registrerat sig för handel hos en börs) är alltid ett större företag enligt årsredovisningslagen. Så för noterade bolag gäller alltid K3.

 

På samma sätt måste mindre privata moderföretag i en stor koncern tillämpa K3. Så om koncernen klassificeras som stor enligt ovan är även den mindre moderbolaget att anses som stort och behöver förhålla sig till K3-regelverket. Samma gränsvärden som gäller för företag gäller även för koncerner vid klassificering av storlek.

Ska jag välja K2 eller K3?

Det kan vara svårt att på egen hand välja mellan dessa regelverk. Det är inte alltid enkelt att se skillnader eller de långsiktiga konsekvenser av valet. Därför är det alltid klokt att diskutera med den som ansvarar för din redovisning. På så sätt kan du få en samlad bild och fatta ett välgrundat beslut.

 

Det kan låta lockande att välja ett förenklings-regelverk som K2, men i och med alla förenklingar som finns i regelverket kan det också skapa en orättvis bild av ditt företag. Allt kommer inte att synas helt enkelt och det kan upplevas som begränsande i vissa fall.

 

K3 är principbaserat medan K2 är regelbaserat. Det innebär att K3 innehåller ett kapitel där begrepp så som Tillgång, Skuld, m.m. definieras. I K2 finns inget sådant kapitel utan detta är skrivet mer som regler.

 

När en tolkningsfråga avseende redovisning ska avgöras besvaras detta utifrån de principer och definitioner som finns i kapitel 2 gällande K3-regelverket. Det ger upphov till mer tolkningsfrågor och resonemang än i K2. Därmed är K3 inte lika begränsande utan det finns utrymme för alla bolag att hitta den bästa och mest representativa tillämpningen av regelverket.

Välj K2-regelverket om:

  • Du driver ett litet bolag med enkel verksam
  • Du inte planerar att växa nämnvärt
  • Du inte kommer att behöva ta lån eller involvera externa finansiärer

Välj K3-regelverket om:

  • Du vet att du kommer att växa under kommande år.
  • Du har eller planerar att ta in externa finansiärer som då kommer att vilja se en mer djupgående redovisning. De kommer inte att nöja sig med K2.
  • Du har egen kompetens inom regelverket eller har möjlighet att via externa experter få hjälp. Det är ett mindre begränsande regelverk, men det kräver expertkompetens.

 

Vill du ha råd kring bästa valet för just din verksamhet? Vi berättar gärna mer ingående om skillnaderna mellan K2 och K3-regelverken samt vad det kan innebära för redovisningen i ditt företag. Boka en kostnadsfri konsultation med en av våra experter.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Detta bör din hållbarhetsredovisning innehålla

1 min läsning • 1 augusti 2022 • Hållbarhet- Redovisning

 

Att hållbarhetsfrågan är en megatrend råder det inget tvivel om. De mest framåtlutade bolagen satsar hårt på hållbarhet och kommande lagkrav gör också att allt fler börjar fokusera på redovisning av hållbarhetsarbetet. Men det är ett tidskrävande och komplext område.

Många företag kämpar med att få fram vad som ska rapporteras och hur. Det har blivit ett relativt luddigt område vilket lett till en oro för så kallad ”green washing” (dvs att företag framhäver sig själva som miljömedvetna i sin kommunikation trots att åtgärderna i själva verket inte ger så stor effekt för klimatet).  

 

Om du googlar begreppet hållbarhet eller hållbarhetsredovisning så kommer du få en uppsjö av olika riktlinjer och policys. För att hjälpa dig på vägen till en tydlig hållbarhetsredovisning börjar vi därför med att reda ut lite begrepp.

Vad innebär hållbar utveckling?

Hållbar utveckling är ett begrepp som de flesta hört och känner till. Ändå är det ofta svårt att sätta fingret på exakt vad begreppet innebär. I grund och botten handlar det om att peka ut en önskvärd samhällsutveckling.

  

Vi har en planet, och på vår planet har vi begränsade resurser. Vi bär därför alla ett gemensamt ansvar för att tänka långsiktigt och ta hänsyn till framtida generationer utifrån ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. Det är kortfattat vad hållbarhet och hållbar utveckling handlar om.

  

För företag som tar detta arbete på allvar kan denna långsiktighet, transparens och ansvarstagande öppna upp för helt nya typer av affärsmöjligheter.

Vad ingår i en hållbarhetsredovisning?

En hållbarhetsredovisning är ett sätt för dig som företag att visa upp vad ni gjort och uppnått i arbetet för en hållbar utveckling. Hållbarhetsredovisningen ska enligt lagen innehålla åtminstone följande delar:

  

  • Miljö
  • Sociala och personalrelaterade frågor 
  • Mänskliga rättigheter
  • Motverkande av korruption 

 

För oss på Kleer handlar hållbarhetsredovisning om tre sammanhängande områden som alla måste finnas med för att göra skillnad. Det handlar om de ekonomiska, sociala såväl som miljömässiga aspekter.  

 

Ekonomisk tillväxt och redovisning

Ekonomisk tillväxt bidrar till långsiktighet och innovation. Därför är det en viktig aspekt i din hållbarhetsredovisning. Det som bör framgå är om ni är med och främjar cirkulära affärsmodeller så att ekonomisk tillväxt balanseras med fokus på klimat och de sociala aspekterna.  

 

Klimatredovisning  

Klimatpåverkan är kanske den del som de allra flesta förknippar med hållbarhet och hållbarhetsredovisning. Det är givetvis en väsentlig del av hållbarhetsredovisningen, framför allt eftersom vi måste minska våra utsläpp av växthusgaser för att bygga en hållbar framtid. Det som behöver framgå i denna del av hållbarhetsredovisningen är bland annat analys av resor, utsläpp, energiförbrukning, risker och möjligheter.  

 

Social redovisning 

Som företag behöver du ta ansvar för hur ni påverkar samhället ur ett socialt perspektiv. Det är kortfattat vad den sociala redovisningen ska beskriva. Det kan handla om både interna och externa åtgärder för att exempelvis motverka diskriminering samt främja social hållbarhet, CSR- och hälso-arbete. Här kommer aspekter så som lönekartläggning och jämställdhetsarbete in. 

Ökade lagkrav leder till större fokus på hållbarhetsredovisning

Debatten om hållbarhetsfrågan är het och inför 2024 kommer lagkrav införas för företag som omsätter mer än 350 MSEK. Det nya lagkravet innebär en skyldighet ta fram en hållbarhetsrapport. I förlängningen kommer de nya lagkraven även att påverka underleverantörer.  

 

Därför behöver även små och medelstora bolag förbereda för en smidig process för hållbarhetsredovisningen redan nu. Dels menar de flesta experter att dessa lagkrav kommer att direkt påverka även mindre företag i framtiden. Men utöver direkta lagkrav så finns risken att mindre bolag förlorar upphandlingar och affärer om de inte har en hållbarhetsrapport redan nu.   

 

Det som fortfarande är en utmaning är komplexiteten inom hållbarhetsområdet samt det faktum att det fortfarande är otydligt vad företag faktiskt ska rapportera på. För att underlätta för företagen har branschförbunden i Norden tagit fram en nordisk standard, NSRS (Nordic Sustainability Reporting Standard). Denna standard kommer troligen att ge avtryck även i EU, men det kvarstår att se. Vi vet dock redan idag att aspekterna ekonomi, social och klimat är grundläggande delar av rapporteringen. 

Automatiserad hållbarhetsredovisning är framtiden

I över 10 år har vi på Kleer förändrat sättet branschen ser på redovisning. Vi har varit med och revolutionerat en traditionell bransch och automatiserat det som går i ekonomiprocesserna. Nästa steg är att automatisera hållbarhetsredovisningen.  

 

Ett naturligt första steg är att börja i den ekonomiska data som finns i din ekonomilösning för att sedan addera klimatpåverkan och sociala aspekter, så som lön, i din hållbarhetsredovisning. På så sätt har du tagit ett stort kliv in i framtidens redovisning: hållbarhet. 

Se inspelat webinar på tema hållbarhet

Låt oss inspirera dig och hjälpa dig på traven att komma igång med hållbarhetsredovisning! I detta webinar kommer jag att prata generellt om hållbart företagande samt ge dig tips på hur ni kommer igång med hållbarhetsredovisning och vart ni ska börja.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med Kleer

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Nu lanserar vi automatiserad hållbarhetsredovisning

2 min läsning • 10 juni 2022 • Bokföring/ Redovisning

 

Att fokusera på hållbarhet är en megatrend, men för många företag kvarstår fortfarande utmaningen att förstå VAD man ska rapportera på och HUR man ska ta fram datan för att få rätt rapportering. Kleer, en sexårig DI Gasell, som de senaste 10 åren revolutionerat sättet företag gör sin bokföring, fortsätter nu att hjälpa företag att även automatisera sin hållbarhetsredovisning. Dotterbolaget ska heta Wellfish AB och kommer att erbjuda hållbarhetsredovisning ur bolagets data till alla svenska bolag som jobbar aktivt i sitt hållbarhetsarbete.

Inför 2024 införs lagkrav för företag som omsätter mer än 350 MSEK att rapportera hållbarhet och lagkravet kommer troligtvis också innebära att detta påverkar underleverantörer. För små- och medelstora företag innebär detta en resurskrävande uppgift om man inte har ett bra systemstöd. I tillägg har det varit otydligt vad som företag faktiskt ska rapportera på. Nu har branschförbunden i Norden tagit fram en nordisk standard, NSRS (Nordic Sustainability Reporting Standard) som tros ge avtryck även i EU.

 

 

Vi har en stark tro att företag i framtiden behöver ha två sorters redovisningar: en ekonomisk- och en hållbarhetsredovisning. Kleer har automatiserat och förändrat sättet vi gör bokföring på i över 10 år – nu är det dags att kliva in i nästa generations redovisning: hållbarhet,  säger Olle Rydqvist, medgrundare av Kleer och Wellfish.

 

Företag som är kunder till Kleer blir automatiskt erbjudna tjänsten. Om man inte är kund, erbjuder Wellfish rapportering i ett eget, oberoende system. Wellfish kommer att drivas av Olle Rydqvist, medgrundare på Kleer, tillsammans med Mattias Weerasooriya (COO) och Daniel Jansson (Lead Developer).

 

För mer information:

 

Olle Rydqvist, medgrundare på Kleer och Wellfish
Olle.rydqvist@kleer.se
0705- 48 89 77

 

Mattias Weerasooriya, COO och medgrundare på Wellfish
mattias.weerasooriya@wellfish.se
0791- 022180

 

Läs mer på www.wellfish.se eller på vår hållbarhetssida.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med Kleer

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

10 skäl för konsultbolag att använda digital och automatiserad redovisning

2 min läsning • 5 maj 2022 • Redovisning – Konsultbolag

 

Inget har egentligen hänt sedan Luca Pacioli uppfann bokföringen år 1494, även om man lyckats trycka in bokföringen i datorerna. Det kan vara värt att påminna sig om. Nu går det att ta nästa steg – till digital redovisning.

För konsultbolag som vill höja lönsamheten finns det starka skäl att använda digital och automatiserad redovisning. Konsultbolagens vinst är mycket beroende av en effektiv verksamhet. Säljer man konsulttjänster för cirka 700 – 1500 kr i timmen får inte mycket gå fel för att lönsamheten ska bli rejält lidande. Här listar vi tio skäl till förbättrad lönsamhet med hjälp av en digitalt och automatiserad redovisningstjänst.

 

1. Bokföring i realtid ger ständigt rätt beslutsunderlag. Genom att digitalisera och automatisera ekonomiprocesserna går det att i realtid få svar på bland annat:
Resultatet – hur går det för företaget just nu?
Nyckeltalen – hur når vi våra mål?
Spårbarhet – kan vi följa upp affärshändelser och beslut och varför ser siffrorna ut som de gör?

 

2. Bättre kontroll på verksamheten. I ett digitalt bokföringsverktyg är varje transaktion spårbar. Den så kallade drill down-funktionen gör att varje enskild händelse kan följas ned till minsta detalj.

 

3. Redovisningen blir korrektare – färre mänskliga fel. En dator med artificiell intelligens ersätter assistentarbetet och ekonomerna kan fokusera på affärsutvecklande tjänster istället.

 

4. Automatiserade processer sänker kostnader. Obehagliga överraskningar elimineras när notan kommer för att det tog längre tid än tänkt att till exempel hantera firmakort eller att hitta saknade underlag.

 

5. Automatiserade flöden förbättrar kärnaffären. Genom rätt processtyrning kan mycket automatiseras och det är möjligt först när allt hänger ihop. Digitalisering i alla led möjliggör automatisering på riktigt. Genom en komplett tjänst för allt ifrån kund- och leverantörsfakturor, till utlägg, tidrapportering, lön, rapporter och redovisningskonsultation så frigörs tid och organisationen kan fokusera på sin kärnverksamhet.

 

6. Redovisning on-demand – ger dig maximal fysisk frihet. Din del av bokföringen kan du sköta var som helst och närsomhelst. Du är inte beroende av pärmar på kontoret.

 

7. Digital lagring ökar säkerheten. Maximal säkerhet genom en trygg fysisk förvaring och en digital bokföring i molnet, som hanteras med högsta säkerhet.

 

8. Minska beroendet av enskilda personer. Digital redovisning innebär ett bättre processtänk, vilket ökar flexibiliteten och därmed minskar behovet av enskilda personer. Ekonomichefen kan faktiskt få en mänskligare arbetssituation.

 

9. Digitala bokslut ökar effektiviteten. Det går snabbt att göra bokslutet eftersom alla underlag är prydligt samlade i digital form.

 

10. Pappersfri redovisning – en minskad miljöbelastning. Varje svensk konsumerar i snitt 238 Kg/år. Sverige har över en miljon företag – så här finns en stor miljövinst att göra.

 

Du  kanske redan idag är nyfiken på vad ni kan göra för att effektivisera era ekonomiprocesser? Vi hjälper er gärna, hör av dig för en konsultation eller läs mer om vad vi gör via knappen här under.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med Kleer

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Effektiv bokföring– färre kockar ger en bättre soppa

3 min läsning • 22 februari 2022 • Bokföring/ Redovisning

 

Dagen är här, timmen är kommen, det går inte att undvika längre. Beslutet är redan taget efter långt kämpande och noggranna förberedelser. Att skjuta upp det igen är inte ett alternativ. Du visualiserar alla manuella mellansteg du ska effektivisera bort och ger dig ut i djungeln.

Vare sig det är en VD, CFO eller någon annan som hanterar ekonomin så är en konsoliderad vy av ekonomin fundamental för att kunna ta bra beslut. Det är många beståndsdelar som behöver fungera i harmoni för att det ska bli verklighet.

 

Ett system för tidsrapportering, en redovisningskonsult, leverantörsfakturor, kundfakturor och en sjukdom i ekonomteamet. Desto fler komponenter desto fler svårigheter att få det att flyta.

 

För konsultbolaget Kvadrat var syftet med att byta system tydligt: ”Vi växer och det betyder bland annat att vi vill ha fler automatiserade processer för ekonomihanteringen. Vi vill minimera manuell handpåläggning och satsa på värdeskapande arbete för våra kvadratare, våra anställda och våra kunder”, säger Björn Widlund, CFO på Kvadrat.

 

I praktiken så innebär automatiserade processer att alla händelser, inkomster, utgifter, utlägg, löner, rapporter med mera hanteras av systemets uppsatta regelverk så effektivt som möjligt. Dessutom skapas alla digitala bokföringsunderlag per automatik i systemet. Denna process fungerar på olika sätt beroende på systemleverantör. Det ena är inte mer rätt än det andra, utan det handlar snarare om vilka behov just din verksamhet har av struktur och kontroll.

Bild: Vad måste ni idag ägna er mest åt? Bokföring eller prognostisering? Vad tillför mest värde?

 

Om det är viktigt för er att behålla full kontroll över ekonomin och använda siffror som beslutsunderlag så ska ni välja ett system som ger er möjlighet till attesträtt, behörighetsstyrning samt realtidsuppdatering av era siffror. Vill du ligga i absolut framkant ska du välja en partner som dessutom stöttar er med redovisningsspecialister som känner till ert företag, bransch och de regelverk som påverkar er verksamhet. Det ger er bättre koll på läget samtidigt som ni får tid över till något roligare. Som att utveckla er verksamhet till exempel.

 

Det låter enkelt och i den perfekta världen så funkar allt så här friktionsfritt. Men det förutsätter förstås att du gjort förarbetet noggrant, så att det blir rätt från början. Vi har tagit fram en roadmap för automatisering av ekonomiprocesserna och del 3 i den handlar just om upphandling. I denna del presenterar vi 4 tydliga steg som underlättar upphandlingen av er nästa ekonomitjänst. Läs guiden och ta del av konkreta tips och mallar för att hitta rätt i leverantörs-djungeln.

 

Här kommer några bra frågor att lyfta när ni jämför alternativ.

Det är bara ett utdrag av frågor som kan vara relevanta för er. Gör er egen lista och ta reda på vad som är möjligt för just ert företag.

 

  • Ingår både system och redovisningstjänst?
  • Får ni en fast månadskostnad och vad ingår i detalj?
  • Får du dedikerade redovisningskonsulter eller en allmän support?
  • Finns det specialister även på lön att tillgå?
  • Ingår posthantering, fakturascanning och lagring?
  • Får ni stöd kring standardisering av era ekonomiprocesser inför starten?
  • Är konsulterna certifierade redovisningskonsulter enligt SRF Konsulterna eller FAR?
  • Går det att logga in och komma åt allt i samma system? Eller krävs inloggning i olika system?
  • Finns tidrapportering och projektuppföljning integrerat i systemet?
  • Finns lön i samma system och har stöd av automatiserade processer?
  • Finns utläggshantering i systemet och kan data från köp med företagskort hämtas per automatik?
  • Koppling till bank? Behöver du logga in på banken för att se kassan, inbetalningar etc. eller ser du allt direkt i systemet?
  • Finns det effektiva processer för bokslut och deklarationer?
  • Är det möjligt att skapa andra integrationer med systemets API?
  • Är rapporterna mer eller mindre realtidsuppdaterade i systemet?
  • Kan revisorn hämta alla rapporter direkt i systemet?
  • Kan ni växa med systemet eller måste ni byta om ett par år?
Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?