Dynabyte

Med hjälp av Kleer styrde Rasmus Kjellman, CEO på Dynabyte om hela företaget från klassisk administrationstyngd redovisning till en transparent organisation som alltid har total kontroll över hur det går för företaget och där alla kan ta bättre beslut med realtidsuppdaterade rapporter. Dynabyte har dessutom skapat en egen chatbot som via integrationer med Kleer svarar på lönefrågor.

Kleer är idag den enda bokförings- och redovisningstjänsten som på riktigt är helt anpassad för oss som växande konsultföretag. Vi kan använda precis alla delar av systemet. Allt ifrån tidrapportering till fakturor, lön och rapporter. Vi behöver helt enkelt inte krångla till det och får utmärkt service av både redovisningskonsulter och tekniskt kunnig personal på Kleer. Vi sparar massor av tid som annars skulle lagts på att hantera data manuellt. Vi kan arbeta friare idag och tar rätt beslut baserat på rapporter som skapas på automatik och är uppdaterade i realtid, berättar Rasmus Kjellman, CEO på Dynabyte.

Vilka är Dynabyte?

Dynabyte är ett teknikfokuserat och väletablerat IT-konsultföretag med ca 75 anställda som hjälper kunder i teknikens absoluta framkant. Spotify, Tele 2 och riksbanken är några av deras större kunder.

 

Läs mer om Dynabyte.

7 fördelar för Dynabyte med Kleer

Dynabyte är ett teknikfokuserat och väletablerat IT-konsultföretag med ca 75 anställda som hjälper kunder i teknikens absoluta framkant. Spotify, Tele 2 och riksbanken är några av deras större kunder.

 

Läs mer om Dynabyte.

Dynabytes utmaning

För att hantera redovisning och bokföring använde Dynabyte flera olika system som inte var integrerade med varandra. Lön och ekonomiadministration hanterades till exempel i två separata tjänster och tidrapporteringen gjordes via ett egenutvecklat system. Det gjorde att ekonomipersonalen fick jobba hårt med att administrera data, hade svårt att ta ledigt kring bokslut och inte kunde arbeta så fritt och platsoberoende som de skulle vilja. Det gjorde det även svårt att använda rapporter för att kunna ta beslut då den mänskliga faktorn hela tiden påverkade hur uppdaterade siffrorna var. Det var även komplicerat att göra informationen tillgänglig för hela organisationen på ett bra sätt, något som Dynabyte länge velat göra.

 

Vi kände att det måste gå att göra det här på ett bättre sätt, tillgängliggöra information i organisationen och erbjuda mer frihet i arbetet. Vi var ju en modern organisation som skapade ny teknik, då kunde vi ju inte så att säga köra runt i en gammal bil. Vi ville helt enkelt leva som vi lär, fortsätter Rasmus. 

Lösningen blev bland annat en chatbot

Dynabyte ville att deras ekonomiteam skulle kunna ägna sig åt att ta fram viktig affärsinformation och fokusera mer på analys och strategi istället för att klipp och klistra data från olika system. Hela företaget skulle genomsyras av transparens kring alltifrån hur det går för företaget till minsta lilla detalj beroende på vad som är viktigt för olika personer i organisationen. Vi jämförde Kleer med andra system och paket-tjänster men Kleer var de enda som hade en komplett tjänst som var helt anpassad för konsult- och tjänsteföretag, som fungerade bra med 5 upp till 500 anställda och dessutom automatiserade det mesta av den repetitiva ekonomiadministrationen.

 

Det var jätteviktigt för oss att våra anställda skulle kunna fokusera på rätt saker och att vi skulle kunna ta beslut baserat på uppdaterade siffror. Kleer automatiserar en hel del av det manuella arbete som annars stressade vårt ekonomiteam. Kleer tjänst gjorde det möjligt för oss att ge alla på företaget en och samma upplevelse och tillgång till realtidsuppdaterade siffror. Genom att kunna skapa integrationer mot andra plattformar var det även rätt tjänst för oss som vill ha friheten att utveckla egna smarta tjänster men fortsätta använda samma tjänst i takt med att vi växer.

 

Dynabyte blev kunder hos Kleer 2016. Sedan dess har Dynabytes konsulter skött all tid- och projektrapportering direkt i sin mobil eller laptop. Tid- och projektrapporter som blir fakturor som attesteras och skickas direkt till deras kunder via systemet. På automatik räknas provisionen ut med siffror från PE och i slutändan betalas en lön ut baserat på detta, även detta direkt i Kleer. Samtliga utlägg hanteras smidigt via Kleers app eller tydliga webgränssnitt. Rapporter skapas på automatik och görs tillgängliga för hela organisationen enligt Dynabytes egna önskemål. De har även utvecklat en egen chatbot via kommunikationsplattformen Slack som gör det möjligt att helt enkelt fråga tex ”Hur mycket har jag kvar i friskvårdsbidrag?” och få svar direkt från chatboten.

Dynabot är en chatbot som svarar på anställdas frågor i Slack.

 

Vår ekonomi kan ägna sig åt att få fram affärsinformation, de kan jobba hemifrån och är mycket friare än tidigare. Flera hade aldrig kunnat ta en riktig semester innan vi fick Kleer. Nu använder vi tiden för att få fram mer affärsnyttig information. Vi kan ägna tid åt att ta fram prognoser och bygga en organisation som sköter sig själv. Vi vill skapa så mycket frihet som möjligt så att man kan fatta egna beslut kring saker. Man behöver ha rätt information framför sig och det har vi numera sedan vi började använda Kleer.

 

Idag har jag som CEO alla förutsättningar för att kunna följa exakt hur det går för oss och när jag träffar styrelsen är alla underlag färdiga på automatik. Jag brukar finlira graferna något via ett system som heter Geckoboard så det ser ut precis som jag vill, men annars behöver jag mest presentera och berätta vad vi ska göra härnäst, Rasmus Kjellman, CEO, Dynabyte.

Resultatet blev ökad tillväxt och transparens

Idag kan Dynabytes ekonomiteam helt fokusera på att få fram affärsdata, analys av denna och vara en strategiskt viktig del av organisationen. Allt tidigare repetitivt dubbelarbete är bortbyggt. Rasmus kan som CEO verkligen driva utvecklingen av ett av Sveriges modernaste konsultföretag framåt och fokusera helt på sin uppgift. Styrelse, ledning och anställda är helt införstådda med hur det går i minsta detalj och har möjlighet att ta bra beslut baserat på detta. Det har bidragit till en stadig tillväxt och byggt en företagskultur som öppnat upp samarbeten med stora kunder och attraherat rätt kompetens.

 

Vi har sparat enorma mängder tid med hjälp av Kleer men det var inte det vi egentligen var ute efter. Det som verkligen gjort skillnad är att samtliga på företaget kan arbeta i ett och samma system, har total insyn i viktiga siffror och arbeta tillsammans på ett sätt som inte hade varit möjligt med andra tjänster.

Därför är vi bäst på tjänsteföretag

1. Total kontroll över kostnaderna för redovisning genom ett fast pris

2. Helt transparent redovisning där alla i organisationen blir delaktiga

3. Smarta integrationer för att öka engagemang och förståelse för hur det går för företaget

4. Gjort det möjligt för både ekonomiteam, ledning och anställda att minska administration och ta beslut baserat på realtidsuppdaterade rapporter

5. Ett och samma system för alla att arbeta i, det underlättar både samarbete, transparens och förståelse för varandra.

 

Det handlar till stor del om att Kleer från början är byggt för just tjänsteföretag och alla processer som utvecklats har haft det i åtanke sedan första dagen. Därför kan vi garantera att Kleer är en perfekt tjänst för dessa. Berätta gärna mer om era utmaningar så kan vi förklara hur ni skulle kunna använda Kleer för att utvecklas framöver.