Rapport: Så mår svenska konsulbolag. Läs den här

Bransch: Konsultbolag

Dynabyte

Med hjälp av Kleer styrde Rasmus Kjellman, CEO på Dynabyte om hela företaget från klassisk administrationstyngd redovisning till en transparent organisation som alltid har total kontroll över hur det går för företaget och där alla kan ta bättre beslut med realtidsuppdaterade rapporter. Dynabyte har dessutom skapat en egen chatbot som via integrationer med Kleer svarar på lönefrågor.

Kleer är idag den enda bokförings- och redovisningstjänsten som på riktigt är helt anpassad för oss som växande konsultföretag. Vi kan använda precis alla delar av systemet. Allt ifrån tidrapportering till fakturor, lön och rapporter. Vi behöver helt enkelt inte krångla till det och får utmärkt service av både redovisningskonsulter och tekniskt kunnig personal på Kleer. Vi sparar massor av tid som annars skulle lagts på att hantera data manuellt. Vi kan arbeta friare idag och tar rätt beslut baserat på rapporter som skapas på automatik och är uppdaterade i realtid, berättar Rasmus Kjellman, CEO på Dynabyte.

Vilka är Dynabyte?

Dynabyte är ett teknikfokuserat och väletablerat IT-konsultföretag med ca 75 anställda som hjälper kunder i teknikens absoluta framkant. Spotify, Tele 2 och riksbanken är några av deras större kunder.

 

Läs mer om Dynabyte.

7 fördelar för Dynabyte med Kleer

Dynabyte är ett teknikfokuserat och väletablerat IT-konsultföretag med ca 75 anställda som hjälper kunder i teknikens absoluta framkant. Spotify, Tele 2 och riksbanken är några av deras större kunder.

 

Läs mer om Dynabyte.

Dynabytes utmaning

För att hantera redovisning och bokföring använde Dynabyte flera olika system som inte var integrerade med varandra. Lön och ekonomiadministration hanterades till exempel i två separata tjänster och tidrapporteringen gjordes via ett egenutvecklat system. Det gjorde att ekonomipersonalen fick jobba hårt med att administrera data, hade svårt att ta ledigt kring bokslut och inte kunde arbeta så fritt och platsoberoende som de skulle vilja. Det gjorde det även svårt att använda rapporter för att kunna ta beslut då den mänskliga faktorn hela tiden påverkade hur uppdaterade siffrorna var. Det var även komplicerat att göra informationen tillgänglig för hela organisationen på ett bra sätt, något som Dynabyte länge velat göra.

 

Vi kände att det måste gå att göra det här på ett bättre sätt, tillgängliggöra information i organisationen och erbjuda mer frihet i arbetet. Vi var ju en modern organisation som skapade ny teknik, då kunde vi ju inte så att säga köra runt i en gammal bil. Vi ville helt enkelt leva som vi lär, fortsätter Rasmus. 

Lösningen blev bland annat en chatbot

Dynabyte ville att deras ekonomiteam skulle kunna ägna sig åt att ta fram viktig affärsinformation och fokusera mer på analys och strategi istället för att klipp och klistra data från olika system. Hela företaget skulle genomsyras av transparens kring alltifrån hur det går för företaget till minsta lilla detalj beroende på vad som är viktigt för olika personer i organisationen. Vi jämförde Kleer med andra system och paket-tjänster men Kleer var de enda som hade en komplett tjänst som var helt anpassad för konsult- och tjänsteföretag, som fungerade bra med 5 upp till 500 anställda och dessutom automatiserade det mesta av den repetitiva ekonomiadministrationen.

 

Det var jätteviktigt för oss att våra anställda skulle kunna fokusera på rätt saker och att vi skulle kunna ta beslut baserat på uppdaterade siffror. Kleer automatiserar en hel del av det manuella arbete som annars stressade vårt ekonomiteam. Kleer tjänst gjorde det möjligt för oss att ge alla på företaget en och samma upplevelse och tillgång till realtidsuppdaterade siffror. Genom att kunna skapa integrationer mot andra plattformar var det även rätt tjänst för oss som vill ha friheten att utveckla egna smarta tjänster men fortsätta använda samma tjänst i takt med att vi växer.

 

Dynabyte blev kunder hos Kleer 2016. Sedan dess har Dynabytes konsulter skött all tid- och projektrapportering direkt i sin mobil eller laptop. Tid- och projektrapporter som blir fakturor som attesteras och skickas direkt till deras kunder via systemet. På automatik räknas provisionen ut med siffror från PE och i slutändan betalas en lön ut baserat på detta, även detta direkt i Kleer. Samtliga utlägg hanteras smidigt via Kleers app eller tydliga webgränssnitt. Rapporter skapas på automatik och görs tillgängliga för hela organisationen enligt Dynabytes egna önskemål. De har även utvecklat en egen chatbot via kommunikationsplattformen Slack som gör det möjligt att helt enkelt fråga tex ”Hur mycket har jag kvar i friskvårdsbidrag?” och få svar direkt från chatboten.

Dynabot är en chatbot som svarar på anställdas frågor i Slack.

 

Vår ekonomi kan ägna sig åt att få fram affärsinformation, de kan jobba hemifrån och är mycket friare än tidigare. Flera hade aldrig kunnat ta en riktig semester innan vi fick Kleer. Nu använder vi tiden för att få fram mer affärsnyttig information. Vi kan ägna tid åt att ta fram prognoser och bygga en organisation som sköter sig själv. Vi vill skapa så mycket frihet som möjligt så att man kan fatta egna beslut kring saker. Man behöver ha rätt information framför sig och det har vi numera sedan vi började använda Kleer.

 

Idag har jag som CEO alla förutsättningar för att kunna följa exakt hur det går för oss och när jag träffar styrelsen är alla underlag färdiga på automatik. Jag brukar finlira graferna något via ett system som heter Geckoboard så det ser ut precis som jag vill, men annars behöver jag mest presentera och berätta vad vi ska göra härnäst, Rasmus Kjellman, CEO, Dynabyte.

Resultatet blev ökad tillväxt och transparens

Idag kan Dynabytes ekonomiteam helt fokusera på att få fram affärsdata, analys av denna och vara en strategiskt viktig del av organisationen. Allt tidigare repetitivt dubbelarbete är bortbyggt. Rasmus kan som CEO verkligen driva utvecklingen av ett av Sveriges modernaste konsultföretag framåt och fokusera helt på sin uppgift. Styrelse, ledning och anställda är helt införstådda med hur det går i minsta detalj och har möjlighet att ta bra beslut baserat på detta. Det har bidragit till en stadig tillväxt och byggt en företagskultur som öppnat upp samarbeten med stora kunder och attraherat rätt kompetens.

 

Vi har sparat enorma mängder tid med hjälp av Kleer men det var inte det vi egentligen var ute efter. Det som verkligen gjort skillnad är att samtliga på företaget kan arbeta i ett och samma system, har total insyn i viktiga siffror och arbeta tillsammans på ett sätt som inte hade varit möjligt med andra tjänster.

Därför är vi bäst på tjänsteföretag

1. Total kontroll över kostnaderna för redovisning genom ett fast pris

2. Helt transparent redovisning där alla i organisationen blir delaktiga

3. Smarta integrationer för att öka engagemang och förståelse för hur det går för företaget

4. Gjort det möjligt för både ekonomiteam, ledning och anställda att minska administration och ta beslut baserat på realtidsuppdaterade rapporter

5. Ett och samma system för alla att arbeta i, det underlättar både samarbete, transparens och förståelse för varandra.

 

Det handlar till stor del om att Kleer från början är byggt för just tjänsteföretag och alla processer som utvecklats har haft det i åtanke sedan första dagen. Därför kan vi garantera att Kleer är en perfekt tjänst för dessa. Berätta gärna mer om era utmaningar så kan vi förklara hur ni skulle kunna använda Kleer för att utvecklas framöver.

Adgrowth

AdGrowth är en fullservicebyrå i Borås som bland annat har lyckats växa under perioder när många andra branschkollegor valt att bromsa. En nyckel till deras framgångar är att de ständigt mäter hur det går, skapar värde direkt för sina kunder och satsar där det är som lönsammast.

Redovisning med PE Accounting och integrationer till CRM gör det möjligt för Adgrowth att ha kontroll i realtid över allt ifrån affär till resultat och ta rätt beslut under tillväxtresan.

Johan Andersén, VD och grundare berättar kort om sex snabba fördelar för dem med digital redovisning, automatiserade processer och redovisningskonsultation från PE Accounting.

6 fördelar med PE Accounting

1. Vi kan följa alla siffror i minsta lilla detalj tack vare att siffrorna uppdateras hela tiden i PE Accounting´s kombination av redovisningsbyrå och ekonomisystem. Det har varit ett ovärderligt verktyg nu när vi arbetar aktivt med våra siffror och följer utvecklingen mer eller mindre live.

 

2. Med PE Accounting går det att jobba med siffror från redovisningen hela tiden, istället för att vänta på ett släpande månadsbokslut. Det är på många sätt precis så vi arbetar med vår försäljning och marknadsföring. Vi och våra kunder vill veta hur det går nu, inte vänta och konstatera att det gick bra eller dåligt för en månad sedan.

 

3. Det är en styrka att alla siffror och processer finns samlade i ett och samma system. Det gör att vi sparar tid som annars hade behövt ägnas åt till exempel lönehantering och ren administration för att få rätt siffror i takt med att vi växer. Vi slipper helt enkelt byta system eller ha många olika.

 

4. Likviditetsrapporten som uppdateras automatiskt är ett exempel på en riktigt bra tjänst i PE Accounting som vi har stor nytta av i vår planering. Kombinationen av siffror från systemet och egna justeringar ger oss en bra bild av hur vi ligger till. Vi kan ju till exempel ha kunder som hör av sig och inte kan betala på två månader. Då har vi kunnat lägga in dem i likviditetsrapporten och ha siffror som stämmer bra.

 

5. Något som betyder mycket för oss är integrationen till Upsales. Kopplingen försäljning och ekonomin är väldigt viktig för oss. Vi kan väldigt enkelt själva mappa upp kostnader och intäkter som hänger ihop, var vi tjänar pengar, var vi ska satsa, hur det går för olika team osv.

 

6. Sist men inte minst är det praktiskt att ha redovisningsekonomer hos PE som närsomhelst kan svara på frågor och lösa problem som uppstår. Jag skulle varmt rekommendera både branschkollegor och andra som vill ha koll på sina resultat att använda PE Accounting för sin redovisning.

Det går bra för Adgrowth som växer stadigt med total kontroll över siffrorna.

På deras egen sida kan du enkelt följa deras resa, läsa kundcase och se några av deras siffror som uppdateras löpande.

Adgrowth i siffror, direkt från deras hemsida.
Läs mer om Adgrowth

 

Vill du veta vad skillnaden skulle bli för er med PE Accounting?

PE Accounting är specialister på tjänstebolag i storleken 5-500 anställda. Vi är både redovisningsbyrå och ekonomisystem, vilket gör att vi kan minimera antalet mellanhänder, minska risken för fel och leverera uppdaterade siffror. Det fungerar riktigt bra och vi har fler än 800 bolag som kunder och omkring 20.000 användare. Alla bolag har sina egna utmaningar och skillnaden blir förstås olika beroende på hur ni arbetar idag.

 

Fråga oss gärna om hur det skulle underlätta ert arbete eller kika på en enkel demo.

Oakwood

Oakwood är en digital designbyrå grundad 2006. De skapar unika varumärkesupplevelser i alla digitala kontaktytor. Oakwood var Di Gaseller och även VA superföretag under 2016. De har använt PE Accounting i 6 år och vuxit stadigt under hela perioden. Sebastian Broms, CEO och grundare delar med sig av sin upplevelse av hur det är att använda PE Accounting under tillväxt.

Från traditionell till digital bokföring

Innan vi bytte till PE Accounting hade vi en traditionell bokföringslösning där vi helt enkelt skickade iväg allting till en bokföringsbyrå. Vi växte och jag förstod att vi var i behov av en ny lösning för att få bättre löpande kontroll över ekonomin. Jag träffade då PE:s grundare Andreas Granstedt på Founders Alliance 2011. Vi delade frustrationen över hur mycket som är manuellt arbete där den digitala utvecklingen borde underlätta. Han kom förbi oss på Oakwood och berättade hur PE Accounting helt enkelt rationaliserar och digitaliserar bokföring på ett helt nytt sätt. Det lät väldigt bra och kändes då som nu som en självklarhet, som det alltid borde vara. Jag har sedan dess realtidskoll på vår ekonomi, det går inte att få på något annat sätt.

Lösning

Allt hänger helt enkelt ihop och öppet API är guld

 

Nu har vi haft PE Accounting så länge att det känns självklart att det är så det ska fungera. Vi slipper helt enkelt onödigt manuellt arbete och systemet ser till att allt hänger ihop med Bokföringen, automatiskt. Något som var väldigt lockande för vår del, är att det finns API lösningar så att vi kan knyta ihop de olika systemen vi har och koppla på nya om behovet dyker upp. Något som många andra alternativ inte erbjuder idag. Vi kan helt enkelt själva utveckla det vi vill ska samverka med PE Accounting systemet. Rent krasst förutom att det är effektivare att jobba med så är det för oss en stor fördel att vi inte behöver ha en ekonomichef utan kan outsourca. Om vi fortsätter växa kanske vi behöver ha någon internt också som komplement.

Utfall

Sparar tid och är perfekt för konsultverksamheter

 

Vi har haft PE i 6 år och upplevelsen är att det flyter på, går väldigt smidigt och sparat en hel del tid. Löner med mera går direkt via banken vilket verkligen underlättar och sparar massor av tid. En stor fördel för oss som driver konsultverksamhet är att projektledaren kan skapa sina fakturor och skicka iväg dessa direkt samt hantera leverantörsfakturor. Kvittohanteringen är dessutom smidig för alla. Vi har växt snabbt och då har det verkligen varit bra med en skalbar tjänst i takt med att behoven förändrats.

Därför är PE bäst för tjänsteföretag

Det handlar till stor del om att PE Accounting från början är byggt för just tjänsteföretag och alla processer som utvecklats har haft det i åtanke sedan första dagen. Därför kan vi garantera att PE Accounting är en perfekt tjänst för dessa. Berätta gärna mer om era utmaningar så kan vi förklara hur ni skulle kunna använda PE Accounting för att utvecklas framöver.