Finance-as-a-service
Ett affärssystem för konsultbolag med ekonomihantering på abonnemang
Lägg upp till 95% mindre tid på bokföring och dubbelt så mycket tid på strategi och analys. Ja, du hörde rätt! Med Finance-as-a-Serivce från Kleer låter du systemet och konsulterna som ingår i tjänsten göra jobbet åt dig. Samla bokföring, fakturering, lönehantering, tidrapportering, utläggshantering och koncernkonsolidering i en plattform. Upptäck tillväxt genom total finansiell klarhet med Kleer.
Bäst i Sverige konsultbolag
En app och ett system för att allt som rör lön och ekonomi
Finance-as-a-service – teknik och expertis – allt till ett fast pris

Boka demo
Vänta inte, få full kontroll över hela din ekonomi utan onödig administration
Träffa vårt team och konkurrensutsätt ekonomilösningen du har idag! På 30 minuter kommer vi att
Kartlägga dina behov och utmaningar
Utforska vilka egenskaper och funktioner i Kleer som kan skapa mest värde för er
Få en konkret plan för hur du kan spara tid, minska kostnader och få total finansiell kontroll
SaaS-bolag som använder Kleer
Konsultbolag
The Stellar Collective – Från start till en kvarts miljard med Kleer
Daniel J:son Lindh, medgrundare av The Stellar Collective, om hur företaget har vuxit från blygsam start under 2020 i i början av COVID-19-pandemin, till att omsätta en kvarts miljard 2022. Tack vare Kleer har de effektivt kunnat hantera sin ekonomi och växa med nya bolag. Daniel delar sin erfarenhet av att sköta ekonomin för flera bolag med hjälp av Kleers smidiga lösning.
Vad gör Kleer unikt?
Allt-i-ett-lösning
Ett ekonomi- och lönesystem med integrerade konsulttjänster. All kunskap, alla processer under ett tak.
Branschexpertis
Vår expertis och erfarenhet, och vara system och processer är grundade i branscherna vi arbetar inom.
Ett aktivt system
Ett aktivt ekonomi- och lönesystem, byggt för hela bolaget. Processer i realtid möjliggör transparens och kontroll
Snabb implementering med låg risk
Vart in-house team implementerar ett centralt system för alla ekonomifunktioner på 1-2 månader.
Fast pris
Kostnadstransparens och budgetkontroll med en prismodell baserad på fast månadspris, inte timpris.
Allt-i-ett-lösning
Branschexpertis
Ett aktivt system
Snabb implementering
Fast pris
Kleer är utformat för att möta de särskilda behoven hos konsultbolag. Några av våra mest efterfrågade funktioner inkluderar:
Detaljerad projektredovisning: Följ varje projekts lönsamhet i realtid genom att koppla ihop tidsregistrering, utlägg och intäkter.
Flexibel timregistrering: Registrera tid både via dator och mobilapp, och koppla timmarna direkt till specifika projekt och kunder.
Utläggshantering: Enkelt hantera och bokföra alla typer av utlägg, inklusive resor och representation.
Avancerad fakturering: Skapa anpassade fakturor med detaljerade specifikationer, hantera delfakturering och automatiska påminnelser.
Vilka konsultbolags specifika funktioner erbjuder Kleer?
Kleer hjälper konsultbolag att optimera sina ekonomifunktioner genom att:
Automatisera rutinuppgifter: Minska manuellt arbete och risken för fel genom att automatisera processer som bokföring, avstämning och rapportering.
Förbättra noggrannheten: Minimera risken för fel genom att använda automatiserade system och regelbaserade kontroller.
Öka effektiviteten: Frigör tid för din ekonomiavdelning att fokusera på strategiska initiativ och analys.
Förbättra beslutsfattandet: Få tillgång till realtidsdata och insikter för att fatta välgrundade affärsbeslut.
Hur kan Kleer hjälpa konsultbolag att optimera sina ekonomifunktioner?
Kleer bidrar till ökad lönsamhet genom att:
Identifiera lönsamma projekt: Genom att följa projektets lönsamhet i realtid kan du snabbt identifiera vilka projekt som är mest lönsamma och vilka som behöver justeras.
Optimera resursallokering: Genom att ha en tydlig bild över dina konsulters utnyttjandegrad kan du optimera resursallokeringen och minska kostnaderna.
Förbättra faktureringsprocessen: Genom att automatisera fakturering och påminnelser kan du minska risken för uteblivna betalningar och förbättra din likviditet.
Stödja prisförhandlingar: Med detaljerad information om projektkostnader kan du fatta välgrundade beslut om prissättning och förhandla mer effektivt med kunder.
Hur kan Kleer hjälpa konsultbolag att förbättra sin ekonomiska lönsamhet?
För att förstå vad vinsten med Kleer skulle kunna vara måste du ha full koll på vad arbetet ni gör idag faktiskt kostar. Och ja, det kan även kostnaden för er interna tid. Du ska alltså jämföra den totala kostnaden du har idag i form av:
– Egen personal (timkostnaden)
– Licenser för olika system ni har (ekonomi, lön, utlägg, tidsrapportering etc.)
– Eventuellt externt stöd (konsultstöd ni har idag)
Så din totala kostnad är en kombination av paletten med system ni använder idag och konsultkostnader kopplade till detta samt som ni själva lägger på manuell administration. Och den sistnämnda är det som många missar och det kan röra sig om många interna timmar. I snitt ersätter Kleer 3 till sex andra system. Det är ofta bokföring, fakturering, lön, utlägg och tidsrapportering. Dessa system har vanligen separata licenskostnader och många har även behov av externa konsulter här, exempelvis lönekonsulter eller redovisningskonsulter. Slå ihop alla dessa kostnader plus den tid ni själva lägger internt för att ha korrekta data att jämföra med.
Vill du ha en beräkning på just DITT pris? Kontakta oss så återkopplar vi till dig.
Hur mycket tid & pengar kan konsultbolag spara genom att använda Kleer?
Implementeringstiden beror på flera faktorer, såsom företagets storlek, befintliga system och önskade anpassningar. I de flesta fall kan implementationen slutföras inom 30 dagar.
Hur lång tid tar det att implementera Kleer?
Nej, du behöver inte anställa någon ny personal för att använda Kleer. Vårt system är designat för att vara intuitivt och enkelt att använda, även för användare utan fördjupade kunskaper i ekonomi. Vi erbjuder också omfattande utbildningsmaterial och support för att säkerställa en smidig övergång.
Eftersom Kleer ersätter alla manuella mellansteg som en ekonomiskassistent vanligen gör, det vill säga allt pappersarbete, fakturering från tidsredovisningen, bokföring av skickade fakturor, avstämningar mot banken och så vidare så kommer ni att frigöra en hel del tid.
Här har ni då en enorm möjlighet att låta medarbetarna på ekonomi lägga mer tid på analys och trender istället för repetitiva och manuella uppgifter. Fokus skiftar alltså från manuell bokföring till kontrollerande och analys av data för att utveckla verksamheten.
Behöver vi anställa någon ny personal för att använda Kleer?
Kleer erbjuder en helhetslösning där supporten är en integrerad del. Genom att kombinera personlig rådgivning, snabb respons, expertkunskap och hög datasäkerhet, säkerställer Kleer att du får den hjälp du behöver för att hantera din ekonomi på bästa sätt. Den omfattande och personlig support som Kleer är skräddarsydd för varje kunds behov. Här är en sammanfattning av de olika aspekterna av deras support:
Snabb återkoppling: Du får garanterat svar på dina frågor inom 24 timmar, antingen via e-post eller direktkontakt med din dedikerade konsult.
Obegränsad support: Det finns ingen begränsning på hur mycket du kan kontakta supporten. Du kan ringa så ofta du vill utan extra kostnad.
Personlig konsult: Du tilldelas ett team av ekonomer, inklusive en dedikerad konsult som känner till just ditt företag och dina specifika behov.
Expertkunskap: Teamet består av både seniora ekonomer som kan ge dig råd i komplexa frågor och juniora ekonomer som sköter den löpande bokföringen.
Systemkunskap: Utöver ekonomisk expertis har teamet även djup kunskap om Kleer-systemet och kan hjälpa dig att utnyttja alla dess funktioner.
Proaktivt arbete: Dina ekonomer arbetar proaktivt för att identifiera potentiella problem och ge dig råd om hur du kan förbättra din ekonomi.
Hög datasäkerhet: Kleer tar datasäkerheten på största allvar och genomgår årliga IT-revisioner för att säkerställa att dina data är säkra.
Fördelar med Kleers support:
Minskad arbetsbörda: Du behöver inte lägga tid på att söka efter svar eller lösa problem själv.
Ökad trygghet: Du kan känna dig trygg med att din ekonomi hanteras av experter.
Bättre beslutsunderlag: Du får tillgång till den information du behöver för att fatta välgrundade beslut.
Förbättrad effektivitet: Genom att automatisera processer och få snabb support kan du frigöra tid för andra uppgift
Vilken typ av support erbjuder Kleer?
Ett lönesystem är en mjukvara som beräknar och hanterar anställdas löner samt genererar lönebesked och rapporter. Ett effektivt lönesystem hjälper både arbetsgivare och anställda att hålla reda på månatliga löneutbetalningar och ger en klar översikt över lönekostnader och individuella lönespecifikationer.
Ett ekonomisystem är mjukvara som hjälper företag hantera och automatisera samtliga ekonomiska processer. Detta inkluderar funktioner för bokföring, fakturering, löne-, kvitto- och utläggshantering m.m.
Kleer erbjuder en specialiserad tjänst där både lönesystem, ekonomisystem och konsulttjänster är inkluderade i leveransen.
Detta ger dig allt du behöver för att sköta företagets löner och ekonomi i samma system. Det gör det också möjligt att skala upp och skala ned den ekonomiadministrationen då ekonomiteam på Kleer växer med ditt behov och all funktionalitet du behöver för att växa ditt bolag.
Vad är ett löne- och ekonomisystem?
Kleer levererar både ett löne- och ekonomisystem som automatiserar allt administrativt som rör ekonomin, samt en redovisningstjänst i form av våra konsulter som sköter allt löpande arbete och finns tillgängliga för rådgivning och support. Bokföringsprogram, faktureringsprogram, elektronisk fakturahantering, lönesystem, kvitto- och utläggshantering, projekt- och tidrapportering, företagskort samt mycket mer är inkluderat i vårt system.
Är Kleer ett lönesystem, ekonomisystem, bokföringsprogram eller en tjänst?
Att välja en ekonomitjänst som har alla funktioner du behöver för att sköta företagets löner och ekonomi i samma system, ger dig fullständig kontroll och siffror i realtid. Logga in i ett system för att sköta allt som rör ekonomi och lön samt följ företagets ekonomiska hälsa i samma gränssnitt.
Varför ska jag inte ha olika system för att sköta företagets lön och ekonomi?
Många lägger idag otroligt mycket tid på att stämma av bokföring, bankuppgifter, utlägg, löner med mera. Detta är aktiviteter som skulle kunna skötas betydligt mer automatiserat med rätt lösning. Det som särskiljer Kleer är just graden av automatisering och realtidsdata.
Våra automatiska processer stödjer utöver ren bokföring även projekthantering, uppföljning per affärsområde, periodiseringar, självfakturering, lönehantering, utlägg, betalningar, fakturering, rapporter och mycket mer. Du får kontroll över siffrorna i realtid.
En annan väldigt viktig skillnad är att vi på Kleer har samlat allt på ett ställe. Du har ett inlogg för att komma åt allt från bokföring, tidsrapportering, lön, utlägg och så vidare. Många av våra konkurrenter kombinerar olika moduler vilket gör att du som kund får logga in i olika portaler för att se respektive del.
Förutom ovanstående fördelar så är vårt implementeringsteam en unik fördel med Kleer. Vi vill att du ska jobba så modernt, digitalt och automatiserat som möjligt. Vi vill att du ska kunna nyttja kraften i automatisering fullt ut. Därför hjälper implementeringsteamet dig att utmana traditionella, manuella sätt att se på ekonomin. Med sin långa erfarenhet från över 2000 kunder hjälper de dig att sätta moderna och skalbara ekonomiprocesser på plats så att din verksamhet kan fortsätta växa utan att det skapar mer administration och manuellt arbete. Det är en av våra största skillnader jämfört med våra konkurrenter.
Hur skiljer sig Kleer från konkurrenterna?
Idag har vi över 2000 kunder och över 20 000 användare. Vi är därmed en mycket beprövad tjänst och teknik. Våra konsulter besitter stor kompetens och håller sig ständigt uppdaterade bland annat genom den dagliga kontakten med våra kunder.
Hur många kunder har Kleer idag?
Samla bokföring, tidrapportering, fakturering, koncernkonsolidering, självfakturering, lön och utlägg i samma system. Få dagligt stöd från ekonomikonsulter som är specialiserade på just din bransch. Med över tio års erfarenhet av att arbeta med tjänstebolag får du tillgång till branschens bästa ekonomiprocesser och flöden, optimerade för att passa dina behov. Som ett resultat behöver du lägga mindre tid på ekonomisk administration och mer tid på värdeskapande i ditt företag.
Kleer är bäst i Sverige på SaaS- och konsultbolag. Vad är du bäst på?
När företaget växer, växer ofta även administrationen och ekonomiavdelningen. Fler kunder, intäkter och utgifter och mer arbete för ekonomifunktionen. Med Kleer så kan ditt företag växa utan att ekonomiavdelningen behöver göra detsamma. Ditt ekonomiteam på Kleer växer med ditt behov och all funktionalitet du behöver för att växa ditt bolag, finns redan i systemet. Du kan flexibelt skala upp och skala ned ekonomiadministrationen utifrån ditt företags behov.
Hur växer jag mitt företag utan att behöva växa ekonomiavdelningen?
Idag går det att automatisera mycket. Tekniken finns, så den eventuella begränsningen ligger snarare i dina interna processer, eller bristen på dessa. Framförallt går det att minimera alla manuella mellansteg så att din fakturering och konsulttimme till exempel snabbt kan omvandlas till kronor och ören på banken, samt att du sköter allt på ett enda ställe och endast en gång.
Vi vågar påstå att automatisering är grunden till att kunna jobba modernt och effektivt, var och när du vill. Så du kan alltså automatisera alla repetitiva, manuella mellansteg. För att lyckas automatisera i så hög grad som möjligt så måste du städa upp alla speciallösningar och skapa en standardiserad process.
Detta gör vi alltid med våra kunder i uppstarten. Vi vet nämligen att automatiserad bokföring och skalbarhet börjar just i dina processer.
Hur mycket kan jag automatisera?
Vi ersätter ekonomisystem och befintlig redovisningsbyrå eller ekonomifunktion. I snitt ersätter Kleer tre till sex andra system. Det är ofta bokföring, fakturering, lön, utlägg och tidsrapportering m.m.
Vad är det Kleer ersätter?
Kleer sköter det mesta, inklusive all löpande redovisning. Men du får själv skicka in underlag, skapa fakturor och godkänna saker löpande.
Vad behöver jag göra själv om jag använder Kleer?
Idag erbjuder vi vår ekonomitjänst som en helhetslösning. Vi tror starkt på kombinationen system och människa. Det innebär att att vi automatiserar så mycket som möjligt via systemet och det som systemet inte hanterar åt dig har du vårt vassa ekonomiteam till.
Kan jag bara nyttja ekonomisystemet och inte ekonomiteamet?
Du kommer att kunna lägga mer tid på uppföljning, analys, prognostisering samt strategi när det manuella arbetet försvinner och bokföringen blir ett verktyg istället för ett nödvändigt ont. Du frigör tid som du kan lägga på betydligt mer värdeskapande arbete framöver.
Hur förändras arbetet för mig som är CFO?
Eftersom Kleer ersätter alla manuella mellansteg som en ekonomiskassistent vanligen gör, det vill säga allt pappersarbete, fakturering från tidsredovisningen, bokföring av skickade fakturor, avstämningar mot banken och så vidare så kommer ni att frigöra en hel del tid.
Här har ni då en enorm möjlighet att låta medarbetarna på ekonomi lägga mer tid på analys och trender istället för repetitiva och manuella uppgifter. Fokus skiftar alltså från manuell bokföring till kontrollerande och analys av data för att utveckla verksamheten.
Hur påverkar Kleer min personal och mitt framtida kompetensbehov?
Kleer är huvudsakligen till för dig som driver ett tjänstebolag, i form av SaaS- och konsultbolag, med 5-500 anställda. Kleer stödjer främst aktiebolag men också ideella och ekonomiska föreningar. Kleer stödjer inte enskildfirma.
Vilka typer av kunder arbetar Kleer med?
Kleer har en prismodell som bygger på transaktioner och inte på antal användare. Startkostnaden ligger på cirka 7500 kronor i månaden för en litet och relativt okomplicerat tjänstebolag men varierar beroende på era transaktioner. Priset sätts individuellt för ditt bolag och prismodellen byggs på transaktioner och inte på antal användare.
Viktigt att poängtera är att Kleer ofta medför stora besparing i både tid och pengar då vi i snitt ersätter tre till sex andra system samt befintlig redovisningsbyrå eller ekonomifunktion.
Hur mycket kostar det att vara kund till Kleer?
För att förstå vad vinsten med Kleer skulle kunna vara måste du ha full koll på vad arbetet ni gör idag faktiskt kostar. Och ja, det kan även kostnaden för er interna tid. Du ska alltså jämföra den totala kostnaden du har idag i form av:
– Egen personal (timkostnaden)
– Licenser för olika system ni har (ekonomi, lön, utlägg, tidsrapportering etc.)
– Eventuellt externt stöd (konsultstöd ni har idag)
Så din totala kostnad är en kombination av paletten med system ni använder idag och konsultkostnader kopplade till detta samt som ni själva lägger på manuell administration. Och den sistnämnda är det som många missar och det kan röra sig om många interna timmar. I snitt ersätter Kleer 3 till sex andra system. Det är ofta bokföring, fakturering, lön, utlägg och tidsrapportering. Dessa system har vanligen separata licenskostnader och många har även behov av externa konsulter här, exempelvis lönekonsulter eller redovisningskonsulter. Slå ihop alla dessa kostnader plus den tid ni själva lägger internt för att ha korrekta data att jämföra med.
Vill du ha en beräkning på just DITT pris? Kontakta oss så återkopplar vi till dig.
Hur mycket pengar sparar jag genom att vara kund till Kleer?
I princip allt ingår när du blir kund hos Kleer.
Vad ingår i priset om jag blir kund hos Kleer?
Kleer erbjuder en offert med ett fast pris som gäller i ett år. Priset beräknas utifrån antalet anställda, leverantörsfakturor och kundfakturor och eventuella tilläggstjänster. Sedan görs en uppdatering av offerten med ett nytt pris, baserat på den förväntade mängd support ni behöver och antalet transaktioner som ni förväntas genomföra.
Hur tar Kleer betalt?
Ja, implementeringen av Kleer medför en startkostnad som anpassas efter varje kunds specifika förutsättningar.
Har Kleer någon startkostnad?
Ja, vi har en månads uppsägningstid. När ni träder ur får ni all information om bolaget pả ett USB-minne och alla pärmar med fakturor som har arkiverats.
Har Kleer någon bindningstid?
Ja, vi erbjuder alltid potentiella kunder möjligheten att testa systemet.
Erbjuder Kleer demo?
Ja, med Kleer får du ett helt team av implementeringsspecialister som tar hand om hela processen när du byter till oss. Detta inkluderar flytt av all din bokföringsdata, integration mot dina system, upplärning och utbildning i systemet samt uppsättning av marknadens mest automatiserade ekonomiprocesser.
Får jag hjälp att byta till Kleer?
Boka en demo
Kom igång med Kleer
Över 2000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?